O programie

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Druk 3D

    Wraz z rozwojem technologii, projektowanie 3D staje się coraz bardziej dostępne dla przeciętnych użytkowników, a także dla szkół, które chcą rozwijać kompetencje swoich uczniów w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

    Na lekcjach informatyki, uczniowie rozwijali swoje umiejętności związane z drukiem 3D, poznali budowę drukarki, uczyli się zakładać i wymieniać filamenty oraz zapoznali się z programem FlashPrint, który przygotowuje modele do druku. W tym programie mieli również możliwość obejrzenia swojego projektu w trójwymiarowej formie, co stanowiło niezwykłe wrażenie.

   Kolejnym etapem było zapoznanie się z programem Tinkercad. Jest to oprogramowanie, które pozwala na tworzenie różnorodnych projektów od prostych figur po skomplikowane modele. Uczniowie uczyli się projektować 3D poprzez tworzenie różnorodnych modeli, takich jak figurki, przedmioty codziennego użytku czy zabawki. Poprzez realizację projektów, rozwijali swoje kompetencje projektowe, kreatywność oraz zdolności manualne.

    Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości, działania szkoły zostały poszerzone o rozwój kompetencji kluczowych, związanych z wykorzystaniem technologii czy optymalizacją własnej pracy i nauki w oparciu o nowoczesne technologie.

Multimedia

    Celem programu Laboratoria Przyszłości jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów. Dzięki programowi szkoła zakupiła sprzęt do nagrywania, rejestrowania i obróbki obrazu, filmu i dźwięku: słuchawki, statyw, mikrofon kierunkowy, aparat cyfrowy, oświetlenie, blenda, softbox czy greenscreen.

    Uczniowie na różnorodnych zajęciach rozwijali umiejętności związane z twórczym i kreatywnym wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych z naciskiem na ich możliwości informacyjne, techniczne i artystyczne.  Wiedza uczniów została również poszerzone o rozwój kompetencji technicznych (montaż, obróbka filmów i zdjęć), społecznych (tworzenie dzieł o charakterze informacyjnym i artystycznym) czy informatycznych (publikacja cyfrowa i promocja dzieł).

Rękodzieło

    Dzięki projektowi Laboratoria Przyszłości udało się stworzyć w naszej szkole miejsce unikatowe i wyjątkowe, pracownię techniczną z nowoczesnym sprzętem w której znalazły się m. in.: płyta elektryczna z akcesoriami, opiekacz z wymiennymi wkładkami, tostownica, blender, mikser, Zestaw garnków, patelni i misek, zestaw desek do krojenia, zestaw noży, materiały tekstylne, narzędzia do obróbki drewna. Wyposażenie pracowni stawia na rozwój praktycznych umiejętności, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i konstruowania własnych projektów. Zestawy podnoszą atrakcyjność zajęć, zwiększając zaangażowanie uczniów w proces nauki.

Kreatywność

    W ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła Rroboty Photon. Robot wzbudził u uczniów ogromne zainteresowanie i sympatię, gdyż swoim wyglądem przypomina pieska. Od pierwszych chwil zajęciom z robotem towarzyszyło wiele emocji, uczniowie mogli doskonal i rozwijać swoje umiejętności w programowaniu. Tworzyli kolejne coraz bardziej skomplikowane i rozwinięte linie kodu tak aby, robotom wydawać trudniejsze polecenia. Jednak najważniejsza była współpraca, zdrowa rywalizacja i poznanie technologii XXI wieku.